Life by Jempa - Jempaettnollett

Livet enligt mig!

Konstig är jag.

Kategori: Livet

Nästan varje morgon när jag är på väg till jobbet får jag en känsla av att jag inte har något på underkroppen. Vad är det? Jag kollar ner på mina ben eller känner efter och visst är byxorna på. Tror inte jag skulle gå ut i bar underkropp och blir ju känslan ännu mer konstig.

Idag tog jag lite sovis. Hade en riktigt lång dag på jobbet igår med tre möten med början 14 och slut 21. I och med att jag pendlar kom jag hem rätt sent och hade svårt att komma till ro. Jag (som tydligen har blivit pensionär) drack kaffe lite sent och det blev stört omöjligt att sova. Så jag tyckte jag var värd att ta  det lite lugners på morgonen. Jag gick upp cirka 20 minuter efter jag brukar gå upp men jag valde att skrota runt innan jag tog tåget till jobbet. Skönt!

Förresten! Så himla ljust det är ute. Det är lövly och jag är så otroligt härligt pigg och energisk. Antagligen ligger lite Thailandslugn kvar i kroppen. Hoppas det håller i sig.

Produktivitet

Kategori: Livet

Herrejösses! Produktiviteten flödar här hemma. Sedan jag kom hem har jag plockat ordning i köket. Ja, när jag var borta fick jag äntligen mina nya luckor, lådor, spis och bänkskivor! Men jag hade ju inte plockat ur lådorna så det stod några och väntade på att överplockade när jag kom hem. Det kommer bli så himla fint när det är klart. Jag är inte helt nöjd med bänkskivorna men de duger.

Nu har jag städat nästan hela läggan, tvättat all tvätt, burit ner resväskor i förrådet och läst ungefär 178 jobbmail. Jag och Alida har även varit på diverse lågprisaffärer och shoppat upp oss. Jag har äntligen köpt en egen cromecast så jag slipper låna Alidas hela tiden.

Och så har jag sått två sorters chili. Den kom i jord i senaste laget så jag hoppas den "blir klar" att ställa ut när våren har kommit på riktigt.

Sedan var vi på påskmiddag hos päronen igår och vi blev bjudna på en riktigt god anrättning. Lax i hummersås!

Hemma!

Kategori: Livet

Efter en kaosartad hemfärd är jag äntligen hemma. Har sovit som en liten prinsessa i min nya sköna säng. Kanske ska berätta lite om flygresan.. Det började redan vid incheckningen. Flre oss stod en massa kvinnor som antagligen inte rest så mycket innan. Se hade för tungt packade väskor och började packa om, väga, tjafsa, väga igen och packa om igen. En normalt funtad person hade lämnat (eller blivit ombedd att lämna disken) men icke. Det drog ut på tiden och när vi sedan kom till passkontrollen (som förlvrigt var så oorganiserad så det tillochmed fick stå vakter vid nedfarten av rulltrappan för att folk skulle komma av utan att trilla) så tog det också orimligt mycket tid. Tillslut fick vi som skulle med vårt plan gå till en separat disk och visa våra pass. Och sedan var det bara att springa till gaten. Ja, så mycket blev det av den frukosten. Inte nog med det. På första flyget fick syrran sitta bredvid en pojke på cirka 12-14 år som uppenbarligen hade några problem med hals eller näsa. Antagligen hade han lite Tourettes också. Han satt och drog in slem genom näsan och lät som man gör när man härmar en gris. Typ i 6 timmar i sträck. På nästa flyg var det barnskrik i 6 timmar istället. Tänk om det fanns barnfria flyg. Nu blir jag säkert sågad vid fotknölarna men asså tänk. Jag hade lätt betalat lite extra för att slippa barn på flyget.
Just det. Man får inte ha handgranater i bagaget. Tänk på det vid nästa resa.

Iochmed att det blev som det blev på Bangkoks flygplats så handlade jag inte så mycket. Det blev en Baileys och mascara som kostade ungefär som hemma men ändå. Unna mä och dää.

Det som blev shoppat annars i Thailand var mediciner. Sjukt billigt. Snacka om att man blivit gammal när man handlar huvudvärkstabletter, myggmedel och krämer på semestern.

Marknad i Klaeng

Kategori: Livet

Efter en molnig stranddag så åkte vi på marknad till Klaeng. Mia har lärt känna henne som vi hyr moppen av så hon och hennes dotter tog med oss dit med bil. Det är en marknad som har allt. Jag menar verkligen allt. Från gamla cykeldäck till handväskor och sedan massvis med mat.

Tillochmed små hundvalpar. Mitt hjärta grät lurendrejeri jag såg de små liven i sina burar.

Vi åt supergoda nudlar för ungefär 2:50.

Sedan provade vi lite korvar. De var inte så goda..

De hade mycket konstiga insekter och grodor också men det vågade jag inte prova.

Annars köpte jag en klänning för 25 kronor och ångrar redan att jag inte köpte fler. Och ett par iPhone-lurar (kopior såklart). Det var nog mitt sämsta köp. Det låter som om någon talar i en burk när jag lyssnade på min ljudbok. Jag blev inte pank så jag grämer mig inte så mycket. De kostade nämligen bara 25 spänn de också.

Imorgon är sista dagen här. Nu när äntligen prickarna börjar ge med sig (på grund av medicin och smörj) så är det dags att åka hem. Inte bra! Vi blir hämtade klockan 04:00 på torsdag morgon och eftersom vi reser i tiden är vi framme på torsdag eftermiddag.

Mat, mat och bad. Och lite utflykt

Kategori: Livet

I förrgår (eller om det var igår) tog vi moppen på en ny liten utflykt. Vi började med att åka till den kommunala medicinkliniken. Där visade jag upp mina blåsor och fick allergitabletter samt en smörja. De tog blodtrycket också och det var helt normalt. Skönt. Besöket inklusive medicin gick lös på hela 25 svenska kronor. Lätt värt. Och idag är det faktiskt redan mycket bättre. Inte så pass så jag vågade vara i solen men nu gör det inte ont längre och det kliar inte heller så värst. Hur som. Tillbaka till utflykten. Vi åkte till ett tempel där det bor massvis med apor. Vi hade med oss bananer och matade dem. Tyvärr såg vi inga munkar. Vi stannade och käkade på det där lilla thai-stället som jag har berättat om tidigare.

Egentligen vill jag ju bara äta thaimat när jag är här men har de grillad tonfisk för 75 spänn går det ju inte att motstå. Så det blev det igår.

Idag körde vi hemmastranden på en alldeles underbar strandrestaurang. Det såg ut som det var en ganska ung familj som drev den och mannen i familjen var så himla gullig. Vi frågade om de hade frukt eftersom vi inte såg det på menyn. Han nickade och tig vår beställning. En stund senare ser vi honom dra iväg på moppen och kom tillbaka med ett fat med blandad frukt.

Vi käkade även där och det är den godaste kyckling med cashew-nötter jag någonsin ätit. Lövly helt enkelt.

Imorgon blir det matmarknad i grannstaden. Det ska bli kul!

Fortsatt bra här

Kategori: Livet

Fast prickarna är om möjligt ännu värre. Som lite lök på laxen har jag varit lite föda åt sandloppor med.

Men det har slutat klia nu iallafall. Men det känns lite tråkigt att vara i skuggan och alltid ha långärmat. Tur att min älskade Alida var och köpte en tunn, vit herrskjorta åt mig innan jag åkte.

Idag har vi tagit en moppetur ut i det riktiga Thailand. Kollat på lite djur i bur. Vi har inte riktigt listat ut varför de hade dessa olika sorters djur i burar men vi tror att det är sådana som de har tagit hand om för att de varit sjuka eller något.

Vi var även förbi en orkidé-marknad. Fanns hur mycket fint som helst.

Och billigt! Tänk om man kunde frakta hem några!

Kolla hur mycket moppar det står utanför lägenheten.

Idag har vi även bestämt oss för att vi struntar i att ta en extra natt i Bangkok. Vi vill känna lugnet en extra dag här.

Soleksem deluxe

Kategori: Livet

Jaha. Så kom de till slut. Soleksemen. Från noll till hundra bara sådär. Skit, piss och vademecum är vad det är. Nu blir det skugga och långärmat några dagar och hålla tummarna för att det lägger sig.

Jag har ätit antihistamin och grundat bra med solskyddsfaktor men det verkar inte hjälpa. Hur eller hur så har vi det väldigt bra ändå. Syrran får agera flätmodell på balkongen. Det äts och det dricks.

Idag hade vi tävlingar i poolen. Jag förlorade alla. Men imorgon är en annan dag och då blir det strandhäng igen. Fast jag får hålla mig under ett parasoll. Nice iallafall!

Hej!

Semester deluxe

Kategori: Livet

Nu är jag i paradiset. I Mae Phim för att vara exakt. Det måste nog vara det bästa stället att tillbringa sin semester på om man är ute efter lugnt och skönt. Och god mat.

Vi kom på förmiddagen igår och hoppade direkt på den hyrda moppen med sidovagn och drog till Coca-Colastranden. Där blev det lunch och Chang och såklart lite bad.

Syrran fick agera modell för dagen!

Vi var en aning (läs väldigt) jetlaggade så vi hade bestämt att hålla oss vakna för att ta en tidig kväll. Det gick inte. Så efter ett pars timmars stödvila hick vi runt hörnet och käkade en otroligt god middag. Räkor med vitlök, kyckling med cashewnötter och lite lökringar. Till det lite Chang såklart! Hela middagen för oss två gick lös på cirka 150 svenska. Det är skapligt bra!

Idag tog vi moppen till grannbyn och käkade lunch. Det var ett riktigt thai-hak som syrran kallar blåa duken. Där kan vi snacka billigt. Vi åt en perfekt pad thai och drack en varsin öl för helt otroliga 45 spänn. För båda.

Just det. Imorse var vi tidigt på stranden. Så här kan man också ha det vid 10-hugget på morgonen.

Blivit av med ett S?!

Kategori: Livet

Min väska har tappat ett S. Stackars väska.

Igår mötte jag upp fru B på Pinchos för att värma upp oss till VIP-kväll på companys. Det var gott och mycket. Och väldigt mysigt! Magen blev så uttöjd så nu är jag istället jättehungrig så här på morgonkvisten. Tur att jag har lite yoghurt-kvarg på jobbet. Och att det är fredagsfrulle. Jag shoppade ingenting igår för jag vill hålla lite i cashen och ha lite över till Thailand.

Som jag åker till imorgon. Tidigt. Och jag har fortfarande inte packat. Men nu står väskan iallafall i köket. Så jag får helt enkelt ta tag i det ikväll. Hoppas det blir en skapligt lugn dag på jobbet så jag inte kommer hem försent. Jag och syster får skjuts av min snälla kille till Arlanda.

Kunde inte hejda mig

Kategori: Livet

Är på väg till en jobbgrej i Bålsta. Ville inte åka dit med min hemska hårfärg (eller det som var en hårfärg) så jag gjorde det förbjudna. Hemmafärgning. Sist jag var hos frissan fick jag strängt hemmafärgningsförbud på grund av att mitt hår har börjat gå av. Men ville inte dyrfärga innan Thailand där ändå håret bleks på nolltid. Så jag trotsade.

Blev bra. Inte bilden men håret. Borde klippa mig igen men det får bli när jag kommer hem. På lördag åker jag. Och jag har inte ens börjat tänka på vad som ska med. Eller vilken väska jag ska ta.

Ler sådär fånigt!

Kategori: Livet

Sitter på bussen från stationen till jobbet och kommer på mig själv att småle. Lite sådär fånigt. Och helst skulle jag vilja sjunga lite. Eller iallafall nynna. Jag lyssnar på Kaah. Sveriges bästa (och enda) soulkung. Vill åka och åka och aldrig komma fram. Vill lyssna mer.

Tips. Finns på Spotify.

Vilken helg!

Kategori: Livet

Min lediga fredag började tyvärr med några missförstånd så jag kunde se mig om i skyn efter min dag på stan i Stockholm. Men om man bortser från det så är det den bästa helgen på länge! Jag hann förbi Efva Attling-butiken på Hornsgatan och shoppade upp mig på ett par örhängen för mitt presentkort som jag fick i julas. Unnade mig även ett litet halsband.

På kvällen var det äntligen dags för underhållning av bästa klass! Wallmans var riktigt, riktigt bra! Och maten med. Det serverades en 5-rätters som bestod av charkplanka, torskrygg, oxfilé, ost och päron och till sist en chokladpannacotta.

På lördagen var vi lite kulturella och tittade på två utställningar på Kulturhuset. Riktigt kul. Och bra. Vi hann även med en sväng till möbelvaruhuset Svensson i lammhult där en liten hylla kostar typ 8000. Men kul som insiration.

På kvällen byttes finkultur mot fulkultur. Mellomys med jordens största plockplanka.

Men innan dess hann vi med en bastu.

Ja, ni hör ju. Typ världens bästa helg.

Effektiv, duktig och lite, lite ledsen

Kategori: Livet

Nu har jag snart arbetat på mitt nya jobb i 5 månader. Jag har kommit in i det bra och snart kanske jag landar i allt nytt så jag kan få lite tid till eftertanke och reflektion. Jag lär mig saker nästan varje dag och jag älskar det. Det är sådär lagom svårt och utmanande. Nästan varje dag får jag pressa mig för att lyckas och jag försöker ta mig tid att fira när det händer. Hur som helst tror jag att jag snart ska ha lite energi över när jag kommer hem så jag orkar ta mig till gymmet. Jag vet ju att det gör gott. Men så kommer de här dagarna när jag står i grannstaden efter jobbet..

Då orkar jag inte. Dessa dagar får jag vara glad för att jag orkar laga mat. Men jag har roligt också. Faktiskt varje dag. Det känns skönt och otroligt tillfredställande.

Sedan vi hördes sist har jag druckit champagne (på min vita månad), ätitskaldjursplatå och kollat på fotboll i minusgrader. Igen. Kan säga att jag längtar till värmen.

Och så har jag gått ner 6 kilo och tappat 8 cm i midjan. Det går så himla bra så jag tänker att jag försöker fortsätta med att äta cirka 1200-1500 kalorier per dag tills jag åker till Thailand. Om typ 11 dagar! Hoppas på att få bort 2 kilo till. Jag är väl medveten om att jag kommer lägga på mig en del där men hoppas på att jag kan återgå till den här dieten när jag kommer hem så jag hinner bli skapligt nöjd med kroppen tills sommaren kommer.

Mitt sociala liv har halkat efter en del den senaste tiden. Det sörjer jag. Lite på grund av jobbet och lite på grund av dieten. Jag måste bli bättre på att vårda mina vänner. Jag saknar er ❤️